architektura wnętrz architekt wnetrz rchitektura wnętrz sklepów obiektów handlowych kształt kolor proporcje oświetlenie artdesign biuro projektowe jacek niezgoda projektowanie projekt aranzacja aranżacja dekoracja interior projektant art design wnetrza wnętrza
"Rozmawiamy o wnętrzach"
Architektura wnętrz obiektów handlowych
oświetlenie, kolor, proporcje.
Jacek Niezgoda
ARTDESIGN architektura wnętrz Artykuł opublikowany w kwartalniku
"Dom i Projekt".
Światło i kolor budują atmosferę sklepu,
są czynnikami współtworzącymi filozofię marketingową. Spełniają już nie
tylko funkcję użytkową, tworząc dobre warunki widzenia, ale są stosowane w
szerszym aspekcie. Zarówno oświetlenie, jak i barwy, decydują o odbiorze
wizualnym, oddziałują na decyzję zakupu, wpływają na optyczną zmianę
proporcji, kształtu i wizerunku przedmiotu. Umiejętnie wykorzystane
decydują o sukcesie handlowym salonu sprzedaży, zapraszając klientów do
środka, zachęcają do zakupów.
Zazwyczaj częścią składową oświetlenia sklepów jest światło dzienne,
docierające do wnętrza przez witrynę. Projekt oświetlenia powinien przewidywać
zmianę warunków świetlnych wraz z porą dnia, aby udział natężenia światła
sztucznego zwiększał się, w miarę zmniejszania składowej dziennego. Sytuując
stanowisko obsługi, nie należy ustawiać go przodem do okna, światło dzienne
powinno padać na blat roboczy z boku, najlepiej z prawej strony.
Każdy obiekt handlowy należy traktować indywidualnie, w zależności od
asortymentu towarów i standardu. Od projektanta zależy, czy oddziaływanie
wnętrza sklepu na klientów będzie pozytywne. Kreując przestrzeń należy zajmować
się nie tylko estetyką, ale wykorzystać wiedzę z zakresu technicznych możliwości
różnego rodzaju opraw i źródeł światła. Najlepsze efekty osiąga się przy ścisłej
współpracy klienta i architekta wnętrz.
Sklep jest autonomiczną częścią przestrzeni, w której funkcjonuje. Jego
wizerunek powinien być tak wkomponowany w otaczającą rzeczywistość, aby wnętrze
zachowując swój własny charakter, harmonizowało z ulicą, przestrzenią miejską,
czy z pasażem handlowym.
Projektując oświetlenie we wnętrzu sklepowym należy zastanowić się, jaką
grupę będą stanowić nasi klienci, aby towar zwracał ich uwagę i wyglądał
atrakcyjnie. Inaczej należy dobrać oświetlenie dla klientów młodych, a inaczej
dla starszych, dla których oświetlenie powinno być mocniejsze.
Oświetleniem możemy wyróżnić grupy towarów, znajdujących się na promocji
lub te, na które chcemy z różnych powodów zwrócić uwagę klienta. W dobrze
oświetlonym sklepie, produkty sprzedają się łatwiej, wzbudzają większe
zainteresowanie. O walorach źródeł światła, stosowanych w obiektach handlowych,
decydują przede wszystkim właściwości świetlne. Forma opraw powinna być prosta,
nie angażująca uwagi klienta.
Dobrze zaprojektowane oświetlenie, wywiera również pozytywne oddziaływanie
na personel, zwiększając efektywność działań, co powoduje stworzenie
sprzyjającej atmosfery zakupów i bezpośrednie zadowolenie klientów. W
projektowaniu należy więc kierować się dwoma aspektami. Pierwszy z nich to
działania, mające na celu silne oddziaływanie na klienta, niekoniecznie
sprzyjające pracownikom. Drugi, to zapewnienie obsłudze komfortowej pracy.
Efekty wizualne należy umiejętnie łączyć z oddziaływaniem psychologicznym i
fizjologicznym na pracownika.
W pomieszczeniach handlowych istnieją płaszczyzny robocze o różnych
funkcjach oraz strefy komunikacyjne, gdzie wymagane jest natężenie oświetlenia o
różnych wartościach. Należy więc stosować obok oświetlenia ogólnego, oświetlenie
miejscowe za pomocą opraw oświetleniowych rozmieszczonych na suficie i
skupionych odpowiednio nad płaszczyznami roboczymi. Wartości średnie natężenia
oświetlenia na sąsiadujących płaszczyznach roboczych o różnych funkcjach lub na
płaszczyźnie roboczej w stosunku do pozostałej, części pomieszczenia, a także we
wnętrzach sąsiadujących, nie powinny przekraczać stosunku 5:1. Jeśli natężenie
oświetlenia ogólnego wynosi 500 lx, natężenie oświetlenia w pozostałej części
pomieszczenia, nie powinno być mniejsze niż 100 lx. Analogicznie, gdy
pomieszczenie sklepowe jest wydzielone ze wspólnego pasażu handlowego. Zmiana
warunków oświetleniowych powoduje konieczność adaptacji narządu wzroku do nowej
sytuacji. Zjawisko to może być niekorzystne, przy zbyt dużej różnicy natężenia
oświetlenia, a także gdy we wnętrzu występują bardzo jasne powierzchnie. Efekt
ten może powodować przykre zjawisko olśnienia oraz powstawanie powidoków
(migotających, jasnych plam), wiążące się z zakłóceniem czynności wzrokowej.
Zaniedbanie tych szczegółów z pewnością nie wpłynie pozytywnie na samopoczucie
klientów, może spowodować spadek sprzedaży. Przy stosowaniu oświetlenia
złożonego, natężenie oświetlenia ogólnego w pomieszczeniu powinno stanowić, co
najmniej 1/5 natężenia całego oświetlenia.
W celu zbudowania odpowiedniego klimatu pomieszczenia handlowego
wykorzystujemy 3 sposoby oświetlania wnętrz, stosując szereg dostępnych rodzajów
opraw:
1. Oświetlenie ogólne (równomierne) zapewniające swobodną orientację w
przestrzeni.
- Oświetlenie bezpośrednie. Źródła światła powinny posiadać duży
współczynnik oddawania barw. Oświetlenie takie, realizujemy za pomocą lamp typu
downlight, wbudowanych w podwieszany sufit lub instalujemy bezpośrednio na nim.
Produkowane są kwadratowe, prostokątne i okrągłe oprawy, z różnymi rodzajami
odbłyśnika. Sztuka ciekawego rozmieszcza takich lamp, nie polega na
schematycznym rozplanowaniu jednego rodzaju oprawy w osiach pomieszczenia, ale
na swobodnym układzie, tworzącym zaskakujące układy i efekty świetlne, przy
jednoczesnym użyciu różnych kształtów i wielkości opraw. Dobre efekty dają lampy
umiejscowione w pobliżu ścian. Uzyskujemy wtedy efekt światła odbitego i
bezpośredniego, optycznie powiększając wnętrze.
Oświetlenie bezpośrednie, nasufitowe, kierujące światło prosto na
powierzchnię – stosujemy również tam, gdzie oświetlenie ogólne pośrednie
spowodowałoby zmniejszenie kontrastów, cieni oraz dla podkreślenia kształtu i
koloru.
- Oświetlenie pośrednie. Oświetlenie to jest efektem źródła zamkniętego w
oprawie, która posiada właściwości rozpraszania lub kierowania strumienia
światła na płaszczyznę we wnętrzu (światło odbite, rozproszone). Oświetlenie
rozwiązane w ten sposób, może w niektórych sytuacjach stanowić oświetlenie
podstawowe. Często wykorzystywane bywają proste oprawy, w postaci mlecznej kuli
lub innych form. Użycie całkowicie przeźroczystych kloszy, o widocznym źródle
światła, może powodować efekt olśnienia, jeżeli wykorzystamy nieodpowiednie
źródło światła.
W ostatnim czasie, dużą popularnością cieszą się rozwiązania polegające na
umieszczaniu źródeł światła za kolorową, pół przeświecalną zasłoną z tworzywa
sztucznego, rozpiętego na suficie, pomiędzy specjalnie do tego przygotowanymi
elementami z płyty gipsowo kartonowej.
Lampy oświetlenia pośredniego, kierujące światło do góry, optycznie podwyższają
wnętrze, nie powinny być jednak stosowane jako jedyne źródło światła.
W prawidłowo zaprojektowanej przestrzeni handlowej oświetlenie ogólne, pośrednie
i bezpośrednie powinno się uzupełniać.
2. Oświetlenie akcentujące – oświetlające ekspozycję.
Dużą rolę we wnętrzach handlowych odgrywa oświetlenie akcentujące, którego
zadaniem jest przyciągnięcie uwagi klienta.
Może być ono rozwiązywane przy użyciu reflektorków wyposażonych w halogenowe
źródło światła. Dzięki właściwościom tego typu lamp możemy wydobyć walory
oświetlanego produktu, wiernie oddając kolor. Ponadto wykorzystując źródła o
określonym kierunku świecenia i wąskim kącie skupienia światła, możemy zwrócić
uwagę na dekoracyjne detale, ciekawe kształty i faktury przedmiotów.
Oświetlenie akcentujące możemy również zrealizować za pomocą lamp,
zawieszonych na linkach stalowych, które możemy montować w poziomie, pionie i
pod dowolnym kątem, co daje szerokie pole ich wykorzystania.
Oświetlenie za pomocą lamp umocowanych na szynach, stwarza możliwość
zainstalowania reflektorów o dużej mocy, z wąskim promieniem rozsyłu światła,
skupiających światło na poszczególnych detalach. Szyny można łączyć, poprzez
giętkie łączniki pozwalające na projektowanie dowolnych kształtów systemów
świetlnych we wnętrzu. Instalujemy je bezpośrednio do ściany lub do sufitu.
Możemy również zawiesić na linkach, przytwierdzonych do sufitu, na zaplanowanej
przez nas wysokości. W pomieszczeniach wysokich pozwala to na optyczną korektę
proporcji wnętrza (wzrok zatrzymuje się na zawieszonym systemie świetlnym).
Szyny produkowane są w różnych kolorach, przekrojach i kształtach. Do niektórych
typów opraw reflektorowych producenci proponują różnokolorowe filtry, nakładki,
obręcze, wielobarwne klosze, wzbogacające efekty świetlne.
Przy oświetleniu za pomocą lamp kierunkowych/reflektorowych
przytwierdzonych trwale, bezpośrednio do sufitu należy liczyć się z brakiem
możliwości zmian układu ekspozycyjnego (w niektórych sklepach można zauważyć
reflektory o braku funkcji oświetleniowych).
Ciekawym rozwiązaniem jest oświetlenie półek, realizowane za pomocą
świetlówek, wbudowanych w górną, poziomą powierzchnię nad oświetlanym
przedmiotem, lub w panel znajdujący się przed eksponowanym produktem. Źródło
światła powinno być osłonięte od strony klienta, aby nie powodowało olśnienia.
Możliwości takie dają oprawy asymetryczne.
3. Oświetlenie dekoracyjne przeznaczone do „efektów specjalnych”.
W oświetleniu dekoracyjnym barwa, jak i moc zależne są tylko od wyobraźni
twórcy. Wśród wielu realizowanych pomysłów można wymienić oświetlenie za pomocą
lamp wbudowanych w podłogę, które mogą wyznaczać np. kierunek poruszania się, a
umiejscowione blisko ścian, będą podkreślać faktury tynku, materiały na ścianie.
Innym przykładem jest oświetlenie za pomocą lamp wbudowanych w ścianę na
wysokości około 30 cm od podłogi, wydobywające np. szklistość polerowanej
posadzki.
Przy pomocy oświetlenia dekoracyjnego możemy również zareklamować pojedynczy
towar, zwracając na niego uwagę poprzez nieoczekiwaną zmianę jego właściwości,
co wzbudzi zaciekawienie i z pewnością przyciągnie wzrok klienta.
Niebagatelnym elementem pozwalającym na uzyskanie w małym pomieszczeniu -
głębokiej perspektywy jest lustro. Odbite, prostopadłe do niego elementy wnętrz,
zarówno części podłogi, jaki i sufitu, wzmagają wrażenie przestrzeni.
Dobierając oświetlenie do wnętrza sklepu należy uwzględnić współczynniki odbić
światła, charakteryzujące posadzkę, ściany i sufit, a także towarów
przeznaczonych do sprzedaży. Szczegółowe dane, dotyczące oświetlania wnętrz
światłem elektrycznym, opublikowane zostały w polskiej normie PN-84/E-020303.
Wymagana wartość natężenia światła w obiektach handlowych.
Salony sprzedaży:
- w całym pomieszczeniu 200 lx,
- stoły i lady sprzedaży 300lx,
- wystawiony towar - gabloty, wystawy wewnętrzne 500 lx.
Wystawy uliczne:
- przy ulicach słabo oświetlonych 300 lx,
- przy ulicach silnie oświetlonych 750 lx.
Małe sklepy w miastach i na wsi:
- całe pomieszczenie sprzedaży 100 lx
- stoły i lady sprzedaży oraz półki i wystawy 200 lx
- wystawy uliczne 500.
Szybkość rozróżniania obserwowanych przedmiotów zwiększa się, gdy poziom
oświetlenia osiąga granicę 400-500 lx. Należy zwiększyć natężenie wówczas, gdy
oświetlany przedmiot ma współczynnik odbicia poniżej 0,2 lub występują na nim
małe kontrasty (np. czarny przedmiot na ciemnym tle) oraz w przypadku, gdy błędy
popełnione przy postrzeganiu mogą spowodować groźny uraz lub duże straty
materialne (sklepy z wyjątkowo drogimi artykułami), a także w przypadku gdy
pracownikami i klientami są w większości osoby powyżej 40 lat.
Wśród wielu parametrów, opisujących każde źródło światła, są dwa na które
należy zwrócić szczególną uwagę, aby przedmioty handlu, w naszym wnętrzu
wyglądały jak najlepiej i zachęcały klientów do zakupu.
Jest to temperatura barwowa (ciepła, biała, dzienna) oraz współczynnik oddawania
kolorów Ra – wskazujący, jak oświetlenie wybranym źródłem światła umożliwia
obserwację kolorów.
W zależności od miejsca wykorzystania, zaleca się stosowanie źródeł światła, o
temperaturze barwowej i wskaźniku oddawania barw Ra:
- artykuły spożywcze – barwa ciepła, ciepło-biała, Ra=85 z wyjątkiem warzyw -
barwa biała oraz mięs i wędlin, do oświetlenia których wykorzystujemy specjalne
świetlówki, wydobywające kolor czerwony o Ra=85; w przypadku braku takiego
źródła proponowana jest barwa biała,
- szeroki asortyment - sklepy wielobranżowe – białe światło,
- ekskluzywny asortyment – barwa ciepła – pogłębienie wrażenia elegancji i
wytworności,
- artykuły odzieżowe, skórzane – barwa ciepło-biała lub biała, źródła światła
gwarantujące najlepsze oddawanie barw, Ra=95,
- artykuły meblowe, dywany - barwa ciepło-biała o Ra = 85-95,
- artykuły papiernicze, sportowe i zabawki - barwa ciepło-biała, biała o Ra= 85,
- biżuteria, zegarki – barwa ciepło-biała, biała o Ra= 85; artykuły wykonane ze
szkła i metali najlepiej prezentują się oświetlone światłem halogenowym,
- kosmetyka, fryzjerstwo - barwa ciepło biała, biała o Ra= 95,
- kwiaty - podobnie jak kosmetyki,
- szyldy, reklamy, oświetlenie zewnętrzne – barwa dzienna, Ra=72.
Zastosowanie źródeł, o określonej temperaturze barwowej podporządkowane jest
zasadzie, że towarom należy nadać taki wygląd, jaki będą miały w miejscu
użytkowania.
Do oświetlenia wnętrz handlowych nie należy stosować tradycyjnych żarówek i
świetlówek o słabym współczynniku oddawania barw. Wrażenie barwy światła zależne
jest od natężenia. Przy dużych wartościach natężenia oświetlenia należy stosować
źródła o barwie białej, gdyż źródła o barwie ciepłej dają wrażenie
nienaturalności, powodują szybkie zmęczenie zmysłu wzroku.
Stosowanie zbyt intensywnej barwy w oświetleniu powoduje przekłamanie w
wyglądzie rzeczy. Kolorowym światłem podkreślamy kolor wybranego asortymentu np.
intensywności barwy wędlin, butów itd.
Projektując oświetlenie wnętrz handlowych powinniśmy pamiętać, że
promieniowanie UV i IR powoduje płowienie materiałów i deformacje, ma również
niekorzystny wpływ na artykuły spożywcze. Należy stosować odpowiednie źródła o
niskiej emisji tego promieniowania.
Do lamp stosowanych dla wyróżnienia salonu sprzedaży/sklepu, należą systemy
świetlne wykorzystywane po zapadnięciu zmroku - Display line. Lampy te, dzięki
przesłonie włożonej do projektora, pozwalają wyświetlić wybraną treść/obraz na
dowolnej płaszczyźnie, stanowiącej ekran. Może nim być elewacja budynku, chodnik
przed witryną sklepową, sufit we wnętrzu. System pozwala uzyskać obraz ze slajdu
z treścią zależną od okazji, pory roku itp. Oprawą możemy ponadto sterować,
nadając ruch wyświetlanemu obrazowi.
Projektując oświetlenie w salonie sprzedaży powinniśmy pamiętać, że nie
wydobywamy tylko walorów produktu, ale również tworzymy wizerunek sklepu, jego
charakter, a także przyczyniamy się do kultury zakupów.
Barwy i światło w kształtowaniu przestrzeni.
Światło i związana z nim nierozerwalnie barwa wywołują różne efekty
fizjologiczne i przestrzenne, kształtują klimat psychiczny, estetyczny i kulturę
miejsca pracy. Źle dobrana barwa może wywoływać poczucie przytłoczenia,
powodować złe samopoczucie, pasywność, jak również optycznie zakłócać kształt i
proporcje pomieszczenia. Stosowanie barw we wnętrzach handlowych może zachęcać
do zakupów, wzmagać lub osłabiać wydajność pracy personelu.
Kolory możemy klasyfikować zależnie od ich aktywności. Największą aktywność
ma barwa pomarańczowa, następnie żółta, czerwona, zielona, purpurowa.
Najmniejszą wykazuje niebieska, zielona i fioletowa.
Aktywne barwy stosujemy na małych powierzchniach, w niewielkich ilościach we
wnętrzu, mniej aktywne na większych – tak, aby ich oddziaływanie pozostawało w
harmonii dla odbiorcy. Oddziaływanie barwy zależy również od jasności i
nasycenia, światła oraz miejsca użycia.
Najbliższe człowiekowi są barwy, które odnajdujemy najczęściej w przyrodzie
oraz takie, które związane są z podświadomymi, pozytywnymi skojarzeniami.
Stosując odpowiednie barwy na poszczególnych płaszczyznach pomieszczenia, możemy
wywierać na odbiorcy różne stany emocjonalne, a także wpływać na optyczne
wrażenie zmiany proporcji.
Ciepłe i jasne barwy w górnej płaszczyźnie pomieszczenia pobudzają, zastosowane
z boku, na ścianach, dają wrażenie ciepła i zbliżenia, z dołu powodują uczucie
lekkości, odciążenia.
Ciepłe i ciemne barwy, zastosowane z góry, zamykają wnętrze, a z boku -
odgradzają, natomiast z dołu wywołują wrażenie stabilności.
Zimne i jasne kompozycje kolorystyczne nad obserwatorem, wpływają odprężająco i
rozjaśniają wnętrze, zastosowane z boku i z dołu zachęcająco „do biegu”,
prowadzą. Zimne i ciemne, w górnej płaszczyźnie są niekorzystne, stwarzają
poczucie zagrożenia i ciężaru, w bocznych płaszczyznach wywołują chłód i smutek,
z dołu - obciążają i ściągają w dół.
Długie pomieszczenia wydają się krótsze, gdy ściana poprzeczna jest silnie
uwydatniona barwą. Jasne barwy na ścianach, przy jasnym suficie – sprawiają
wrażenie wysokości. Barwy zimne łagodzą odczuwanie hałasu i wysokiej
temperatury. Kolor czerwony, żółty, pomarańczowy zmniejsza przestrzeń. Biel jest
kolorem czystości, schludności, porządku. W kształtowaniu kolorystyki wnętrz,
biel odgrywa rolę przewodnią, rozdziela różne grupy barw, neutralizuje je,
rozczłonkowuje.
Projektując wnętrza należy kierować się zasadą, że kontrast kolorystyczny
powinien być tym większy, im mniejsze jest natężenie światła.
Odpowiednio użytą barwą i światłem możemy wywoływać zamierzone przez nas
cele, m.in. optyczną zmianę proporcji wnętrza, a także przedmiotów, znajdujących
się w nim, wizualną zmianę kształtu, ciężaru, usytuowania w przestrzeni.
Większe i cięższe wydają się przedmioty w kolorze ciemnym, lżejsze i
mniejsze w kolorze jasnym. Czarne, ciemne powierzchnie i bryły sprawiają
wrażenie mniejszych niż białe, o tej samej wielkości. Jasna barwa, obok ciemnej
sprawia, że ta ostatnia wydaje się jeszcze ciemniejsza. Elementy ciemne
uwypuklają się na jasnym tle, jasne na ciemnym tle dają efekt swojej lekkości.
Pionowe pasy, układy przestrzenne – podwyższają optycznie wnętrze, poziome
poszerzają, zaś układy kratkowane poszerzają i podwyższają. Układy poziome
nadają wnętrzu wyraz dynamizmu – powtarzane w równych odległościach - pewien
rytm, układy pionowe są bardziej statyczne. Należy przy tym pamiętać, że
płaszczyzny pionowe są dla oka bardziej wyraziste niż poziome.
Wnętrze, które obejmujemy wzrokiem od podłogi do sufitu bez ruchu głową,
traktujemy jako statyczne – dające poczucie bezpieczeństwa, gdy jednak takie
pomieszczanie jest długie, odczuwamy wrażenie przytłoczenia. W pomieszczeniach
wysokich, gdy wodzimy wzrokiem ku górze, możemy mówić o wnętrzu dynamicznym.
Nie należy jednak uogólniać tych właściwości, gdyż na wrażeniową ocenę,
wpływa wiele innych czynników, m.in. kierunek oświetlenia, współczynnik odbicia
światła przedmiotu, a nawet indywidualne cechy oglądającego. Dlatego też, do
aranżacji przestrzeni handlowych najlepiej jest zatrudnić architekta wnętrz,
który stworzy autorski, indywidualny projekt, uwzględniający wszystkie aspekty
oraz poprowadzi prace we wnętrzu we właściwej kolejności.
ARTDESIGN projektowanie, architektura i aranżacja wnętrz
Kraków, Warszawa, Katowice - Śląsk. ARTDESIGN architekt wnętrz to nowoczesna
architektura wnętrz prywatnych i wysmakowane aranżacje wnętrz komercyjnych.
Projektanci wnętrz ARTDESIGN proponują projekty, aranżacje wnętrz mieszkania, apartamentu, loftu, domu i
rezydencji. Projekty, architektura, aranżacja wnętrz użyteczności publicznej
- restauracji, baru, hotelu, spa, gabinet medyczny, kosmetyczny, biura,
sklepu, salonu sprzedaży. Zespół projektowy to doświadczeni projektanci,
dyplomowani architekci wnętrz oraz współpracujący specjaliści branżowi.
Proponujemy kompleksową usługę projektową na najwyższym poziomie. Wiedza
zespołu projektantów wnętrz i prawie piętnastoletnie doświadczenie
sprawiają, że sprostamy najwybredniejszym oczekiwaniom i wykonamy
dopracowany, oryginalny i niepowtarzalny projekt architektury wnętrz w
każdym stylu: nowoczesny, minimalistyczny, klasycznym, glamour i w wielu
innych, zgodnie z oczekiwaniami Klienta. Przestrzeń wnętrza jest dla nas
wyzwaniem i inspiracją, co sprawia, że nasze projekty architektury wnętrz
bogate są w nowatorskie rozwiązania, zaskakujące połączenia materiałów i
autorskie koncepcje estetyczne. Realizacje projektów wnętrz odznaczają się
wysoką jakością, ponadczasowością i dbałością o każdy detal. Zapewniamy
profesjonalne doradztwo i nadzór autorski jako gwarancję sprawnej i solidnej
realizacji projektu architektury wnętrz. Profesjonalizm architektów wnętrz
ARTDESIGN potwierdzony jest licznymi referencjami i wieloma publikacjami
zrealizowanych projektów wnętrz w opiniotwórczych magazynach branżowych.
Projektanci, architekci ARTDESIGN zapraszają do współpracy oraz do galerii
realizacji i wizualizacji wnętrz. ARTDESIGN architektura wnętrz - wyobraźnia
i profesjonalizm w projektowaniu.
Informujemy, że na naszej stronie www stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Kliknij [ZGADZAM SIĘ], aby ta informacja nie pojawiła się w przyszłości. Więcej na temat plików cookies oraz zarzšdzania nimi znajdziesz w naszej [POLITYCE PRYWATNOŚCI].